varjo vs oculus rift render
رندر Varjo در راست - رندر Rift در چپ

تری‌دی‌باز(3DBaz)- کمپانی فنلاندی Varjo در سکوت خبری بر روی پروژه‌هایش مشغول بوده و بزودی نوع جدیدی از هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را با اسم رمز 20/20 ارائه خواهد داد.
ظاهراً نمایشگر این هدست رزولوشن عالی یا “رزولوشن چشم انسان” را با بیش از 70 مگاپیکسل ارائه خواهد داد.
این رقم را کنار 1.2 مگاپیکسل برای هر چشم در هدست‌های Oxulus Rift و HTC Vive قرار دهید تا متوجه خارق العاده بودن این هدست شوید.

Varjo (در زبان فنلاندی به معنی سایه) می‌گوید که این دستاورد با استفاده از “فناوری پتنتی که چگونگی کارکرد چشم انسان را شبیه سازی می‌کند، حاصل شده و تصویری بسیار باکیفیت به سوی افق نگاه کاربر تولید می‌کند.”
گفته شده که این کار توسط دانشمندانی که “سابقاً مقام‌هایی را مایکروسافت، نوکیا، اینتل، NVIDIA و Rovio داشتند” انجام شده است.
در حالی که این رزولوشن بسیار بالاتر از رزولوشن هدست‌های کنونی‌ست، میدان دید 100 درجه کماکان در جای خود قرار دارد.

بنا به ادعای وارجو این هدست از تکنولوژی میان-بین  برای “ظرفیت‌های ناموازی واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی” استفاده می‌کند.
در یکی از ویدیوهای بتا، آنها اشیای رندر شده مانند ماشین‌ها، سیارات و طرح‌های هنری آزاد که در بالای یک اتاق واقعی بود را نشان دادند.
این کار بسیار شبیه به هالولنز مایکروسافت یا هدست واقعیت افزوده‌ی متولدنشده‌ی Magic Leap است.

یک سوال. اصلا این دستگاه چگونه کار می‌کند؟ اطلاعات در این زمینه کاملا مبهم است.
اما Varjo می‌گوید که یک  نمایشگر زمینه، نمایشگر فوکوس، ترتیبگر اپتیکال و ترکر(tracker) چشم در فرم یک “نمایشگر بایونیک” برای ایجاد رزولوشن چشم انسان در واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و XR بکار گرفته شده است.
این کمپانی اضافه کرد که این سیستم نیازمندی سخت افزاری کامپیوتری پایینی به لطف”foveated eye tracking” دارد.

این بدین معنی‌ست که رزولوشن 70 مگاپیکسلی بصورتی عمل می‌کند که تنها زمانی که شما مستقیما به جایی نگاه می‌کنید، اعمال می‌شود، در حالی که باقی نقاط میدان دید شما در رزولوشن پایین‌تری رندر می‌شود.
در دمویی که اخیراً در نیویورک برگزار شد، آنچه که این تکنولوژی می‌تواند با Oculus Rift انجام دهد را در معرض عموم گذاشت.
تیم آنها یک محیط داخلی را از استور Unity دانلود کرد و برای اضافه کردن جزئیات دقیق‌تر و بافت‌های غنی‌تر آن را tweak کرد.
varjo vs oculus rift render
رندر Varjo در راست – رندر Rift در چپ
در پیش نمایش محتوا، یک مستطیل به اندازه‌ی یک کارت در وسط میدان دید گذاشته شد تا اتفاوت میان فناوری Varjo و رندر استاندارد Oculus Rift نمایش داده شود.
در طول پیش نمایش ما، مواردی که در بستر مستطیل نشان داده می‌شد بسیار شفاف‌تر از محیط اطراف بود.
در یک آزمایش چشم مجازی، حروف ردیف پایینی به آسانی از طریق مستطیل شبیه سازی Varjo خواندنی بود، اما در حالت عادی، آیتم‌ها Oculus Rift نسبتاً ناخوانا بود.

اگرچه توضیح دقیق تمام این ساز و کارها سخت است، اما از آنجایی که عکسی از دموی نمایش داده در دسترس نیست، شما می‌توانید از عکس‌های کمپانی رزولوشن بسیار بالاتر این فناوری را نسبت به Oculus Rift یا Vive ببینید.
بنظر می‌رسید چنین تجربه‌ای تا قبل از Varjo جزو محالات بود، اما حالا حلقه‌ی گمشده‌ی این تکنولوژی پیدا شده است.

Varjo ادعا کرده که فناوری‌اش می‌تواند تکنولوژی واقعیت مجازی 10 را سال جلوتر از شاهکار کنونی ببرد.
اما هنوز هم سوال‌های زیادی بی جواب مانده‌اند، مانند میزان تاخیر، فریم ریت و پلن تولید و چگونگی نمایش محتوا در چنین روزولوشن بالایی.
با محاسبات کنونی، برای نمایش محتوا بر روی هدست Vive یا Rift، به کامپیوتر بسیاری قدرتمندی نیاز است.
اما این کمپانی قول داده تا “محصولات Varjo را بصورت اختصاصی برای کاربران حرفه‌ای و مصارف کاربردی(اپلیکیشن‌ها) در اواخر چارک چهارم سال 2017” ارسال کند”، و برای سال بعد هم مدل‌های بیشتری را برای عرضه آماده نماید.

منبع: Engadget

پاسخی بگذارید